نقش اسمای حسنا در میدان های معناشناسی وعد و وعید الهی در قرآن
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده سمیه عمادی اندانی
- استاد راهنما اعظم پرچم محمد خاقانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
از روشهای بیان افعال خداوند در قرآن، تعلیل نمودن هر یک از آنها به اسماء و صفات الهی است. وعد و وعید نیز فعلی از افعال خداوند است که با اسماء و صفات خداوند ارتباط تنگاتنگ دارد. اسماء و صفاتی که خداوند از آن برخوردار است در صدور وعد و وعید نسبت به انسان نقش اساسی دارد. در قرآن گاهی صدور وعد و وعید همراه با اسم یا صفتی از پروردگار بیان می-گردد و گاهی از مضمون آیاتِ وعد و وعید، مفهوم صفات الهی در بیان مفسران آمده است. از روش های نوین تحقیق و پژوهش در قرآن، معناشناسی واژه های قرآنی است. در این نگرش، پس از انتخاب کلمات کلیدی قرآن، میدانهای معناشناسی هر واژه به همراه ارتباط سیستمی میان آنها بررسی شده و برخی لایه های معنایی ایات ظاهر می گردد. تحقیق حاضر سعی دارد با استفاده از روش یاد شده، نقش کلیدی اسمای حسنا را در تبیین معنای وعد و وعیدهای خدای یگانه به مراتب مختلف انسانها روشن نماید؛ زیرا هر کدام از این دسته افراد بر اساس ظرفیت وجودی و مراتب فهم خویش و به نحوه برخورداری از اسماء الهی به گونه ای خاص از وعد و وعید الهی بهره مند شدند. از نتایج بارز و عمده ی بررسی نقش اسماء الهی در وعد و وعیدهای قرآن، آن است که: جهان بینی قرآن، یک جهان بینی خدا مرکزی است و هیچ مفهوم عمده ای در قرآن، جدای از مفهوم خداوند وجود ندارد. بنابراین، تمام شئون در عالم خلقت ریشه در اسمای حسنا دارد، و همه ی موجودات مظاهر الهی می باشند و از هر جهت شأن و آیت حق اند. به همین دلیل، وعد و وعیدهای خداوند که از جمله افعال الهیست، ازاین امر مستثنی نمی باشد. یافته اساسی پژوهش حاضر بیانگر نتیجه ذیل است: • هر یک از اسمای الهی دارای کثرت معنایی هستند و انسانها به فراخور ظرفیت مختلفشان از اسامی الهی و وعد و وعیدهای او به صورتهای گوناگون بهره مند می شوند. به عنوان مثال: ارتباط دو اسم «غفور رحیم» در مراتب مختلف انسانی برای رسیدن به کمال نقش مهمی دارد. زیرا، هر کدام از آنان بهره متفاوتی از این دو اسم دارند؛ پیامبران بهره بالاتری از این دو اسم نسبت به دیگران دارند. (اعراف/7/23) در مرتبه بعد، مومنان و مجاهدانی که به رحمت الهی امیدوارند، خداوند نیز لغزشهای احتمالی آنها را بخشیده و آنها را غریق رحمت و مغفرت خویش می گرداند. (بقره/2/218) در مرتبه دیگر، گنه کارانی که متنبه شده و به سوی خدا توبه کردند، نیز از رحمت و مغفرت او به میزان ظرفیت خویش برخوردار می شوند. (آل عمران/2/86-89) در مرتبه دیگر، رحمت الهی در مورد گنه کارانی که در گناه خویش باقی ماندند به گونه ای است که فرصت توبه برای انان باقی مانده و دچار عذاب استیصال نمی شوند. (کهف/18/57و58) کلید واژه ها: اسمای حسنا، وعد و وعید، معناشناسی، اسماء جمالیه، اسماء جلالیه.
منابع مشابه
زبان وعد و وعید در قرآن، چالشها و مختصاتِ آن
قرآن کریم مکرر از زبان وعد و وعید بهره می¬برد. گروه¬هایی را تهدید به عذاب بی¬پایان کرده و گروه¬هایی را به بهشت جاودان وعده داده است. متکلمیـن وعیدهای قرآن را مورد تأمل جدی قرارداده و در باب مفهوم و مقصود آن¬ها آراء متفاوتی مطرح کردهاند. وعیدیه همه¬ آنها را لازم¬الاجرا دانسته-اند. متکلمان امامیه و اشاعره، خلف وعید را جایزـ بلکه واجب ـ شمرده¬اند. مهم¬ترین چالش در مقابل این گروه آن بوده است که تج...
متن کاملدلالت آوایی در آیههای وعد و وعید قرآن کریم
لایههای آوایی هر زبان قبل از لایههای سهگانهی دیگر (صرفی، نحوی، معنایی) اولین بخش ماهیت زبانهای بشری را تشکیل میدهد و چون از نظر زبانشناسان، زبان اساساً آواهایی است که بشر برای انتقال مفاهیم ذهنی خود جعل و اصطلاح کرده است، مباحث آواشناختی را اولین گام برای تفسیر این زبانها تلقی میکنند. بدون شک، قرآن معجزه بزرگ الهی از منظر آواها و کلمات و تراکیب بینظیر است و حتی کوچکترین واحد صوتی دارای...
متن کاملدلالت آوایی در آیه های وعد و وعید قرآن کریم
لایههای آوایی هر زبان قبل از لایههای سهگانهی دیگر (صرفی، نحوی، معنایی) اولین بخش ماهیت زبان های بشری را تشکیل می دهد و چون از نظر زبانشناسان، زبان اساساً آواهایی است که بشر برای انتقال مفاهیم ذهنی خود جعل و اصطلاح کرده است، مباحث آواشناختی را اولین گام برای تفسیر این زبان ها تلقی میکنند. بدون شک، قرآن معجزه بزرگ الهی از منظر آواها و کلمات و تراکیب بینظیر است و حتی کوچکترین واحد صوتی دارای...
متن کاملزبان وعد و وعید در قرآن، چالشها و مختصاتِ آن
قرآن کریم مکرر از زبان وعد و وعید بهره می¬برد. گروه¬هایی را تهدید به عذاب بی¬پایان کرده و گروه¬هایی را به بهشت جاودان وعده داده است. متکلمیـن وعیدهای قرآن را مورد تأمل جدی قرارداده و در باب مفهوم و مقصود آن¬ها آراء متفاوتی مطرح کرده اند. وعیدیه همه¬ آنها را لازم¬الاجرا دانسته-اند. متکلمان امامیه و اشاعره، خلف وعید را جایزـ بلکه واجب ـ شمرده¬اند. مهم¬ترین چالش در مقابل این گروه آن بوده است که تج...
متن کاملمعناشناسی «اضلال الهی» در قرآن کریم
مفهوم «ضلالت»، یکی از کلیدیترین مفاهیم قرآنی است؛ بهگونهای که اغلب مفاهیم کلیدی قرآن بهطور مستقیم یا غیرمستقیم در دو حوزه معناشناسی هدایت و ضلالت دستهبندی میشوند. میدان معناشناسی (هدایت - اضلال) نیز همچون تمامی مفاهیم کلیدی قران کریم حول محور «الله» در جریان است؛ بهگونهای که ضلالت حقیقی تنها زمانی محقق میشود که با «اضلال الهی» همراه گردد. این پژوهش در راستای کشف لایههای معنایی مفهوم «...
متن کاملوعده و وعید الهی در قرآن
در این پژوهش ، وعده و وعید الهی در قرآن مورد بررسی قرار گرفته و در شش فصل سامان یافته است . 1 -در فصل اول ، معنای لغوی و اصطلاحی وعده و عید و لغات مترادف آن بیان گردیده است . 2 - درفصل دوم ، اقسام وعده و عید و وعیدهای الهی که عبارتند از وعده به پیامبران ، وعده راجع به قیامت ، و وعده و وعید های دنیوی و وعده و وعیدهای مشروط مورد بررسی قرار گرفته است . 3 - در فصل سوم ، به بحث کلامی وعده و وعید اله...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023